Hummusz

Hummusz

A hummusz (alias humusz, a magyar helyesírás még nem igazán kiforrott) vagy más néven csicseriborsókrém mára már szerintem itthon sem tartozik az újdonságok közé, nagyon sokan ismerik és szeretik is. 🙂 A közel-keleti konyha alap élelmiszere (a hummusz szó is eredetileg csicseriborsót jelent), de nagyon nagy népszerűségnek örvend a világ legtöbb országában is. A csicseriborsóról és az univerzális felhasználásáról, egészségre gyakorolt hatásáról már én is írtam a csicserifasírtomnál.
Az alap hummuszt nagyon egyszerű elkészíteni, egészséges, tápláló és laktató. Ha megvan az alap hummuszunk, akkor aztán azt meg már azzal ízesítjük, bolondítjuk meg, amivel csak akarjuk. Nálunk általában két fajta mindig van, egy alap és egy extrázott. 🙂 Most az alap receptet mutatom meg nektek, ahogy én készítem, és ezt szoktam még egyéb más fűszerekkel, zöldségekkel dúsítani. 

Gluténmentes vegán alap hummusz
Hummusz hozzávalók

Változatos felhasználhatóság

Ahogy itt már írtam, nálunk a hummusz alap kaja, szinte mindig van a hűtőben. Ezt az sima, extrák nélküli verziót szinte vajként használom és a nap bármely szakaszában meg tudom enni.  Nagyon szeretem friss zöldségekkel és gyümölcsökkel (főleg fügével és gránátalma magokkal) pirítóson, vagy csak úgy mártogatva snackként (szintén nyers zöldségekkel, például paprikával, uborkával, répával, retekkel, szárzellerrel, ropogós lapkenyérrel), de amiért igazán rajongok, az a kiadósabb verzió. Hummuszos pirítós sütőben sült vagy serpenyőben pirított zöldségekkel. Állandó kedvenceim a kelbimbó, cukkini, gomba. Hmmmm, mennyei. 🙂 Gyakori fogás nálunk. Egy könnyű ebédnek is tökéletes, de vacsorára is szuper választás. 

Gluténmentes vegán alap hummusz
Hummuszos pirítós pirított kelbimbóval és cukkinivel

Tippek ízesítésre

Ha extrázom a hummuszt, például karakteresebb fűszereket (füstölt paprikát, koriandert, curryport, garam masalát, mustárt és még sorolhatnám) vagy még plusz zöldségeket, hüvelyeseket (pl. céklát, borsót, sült hagymát, sült paprikát) teszek bele, akkor is főleg pirítósra kenve esszük, zöld levelek, csírák és pirított magvak, olajok társaságában, ilyenkor plusz feltétet már nem nagyon sütök rá, de ez sem szabályszerű, ahogy ez az egész hummusz dolog sem. 😀
Ami az én alap hummuszomból kimarad, az a fokhagyma. Mivel mint írtam, hogy nálunk ez alap kaja, szinte mindig van itthon, napi szinten esszük, ezért nyersen eleve nem szoktam beletenni, mivel túl illatos marad tőle az ember, ami sokszor engem is zavar, hát még akkor a beszélgető partnereimet! 😀 Sütve már jobb a helyzet, de az az igazság, hogy azzal meg nem szoktam vacakolni, így a fokhagyma egyszerűen kimarad. 🙂 

Gluténmentes vegán alap hummusz
Alap hummusz olívaolajjal meglocsolva és fűszerekkel megszórva

Én csak ajánlani tudom, hogy próbáljátok ki, főleg ha még esetleg nem ismernétek, vagy nem ettetek, mert tényleg nagyon gyorsan elkészíthető és ez egy újabb egészséges kenyérre kenhető alternatíva. Én nagy kenőke mániás vagyok, a padlizsánoson kívül már megmutattam nektek a lecsósat és az avokádósat, de hoztam egy édes verziót is.  Gyakran találok ki újakat – mostanában gyakran készítek babosat vagy lencséset is -, mert reggelire és sokszor vacsira is hideget eszünk, amikor meg a kenőkéké a főszerep. 🙂 

Gluténmentes vegán alap hummusz
Hummuszos pirítós – abszolút kedvenc

A hummusz lelke: tahin

Hozzávalók tekintetében is egy rettentő egyszerű dologról van szó, semmi extra nincs benne, még a tahini sem az, még ha annak is hangzik. 🙂 A tahini nem más, mint szezámpaszta, amit otthon is játszi könnyedséggel el tudunk készíteni. Csak szezámmag, olívaolaj és egy robotgép kell hozzá. A szezámmagot pirítsuk meg egy kicsit, majd tegyük a késes betétű konyhai robotgépbe, kezdjük el őrölni és közben öntsünk hozzá annyi olívaolajat, amilyen sűrűnek szeretnénk a pasztánkat. Ez az egész művelet kb. 5-10 perc alatt megvan (pirítással együtt). Természetesen boltit is használhatunk, de szerintem házilag egy sokkal nagyobb adagot tudunk sokkal olcsóbban elkészíteni, mint a bolti kiszerelések.

Én az esetek nagy többségében konzerv csicseriborsót használok, ami aztán tényleg időspórolós, de aki szeretné, az nyugodtan használhat házilag megfőzött csicseriborsót is. Viszont bármelyikkel is készítjük, a csicseriborsó levét semmiképpen ne dobjuk ki, ugyanis nagyon sokféleképpen felhasználható. Tojás helyettesítésére szuper, például ezt a kuglófot el is készíthetjük vele. 🙂

Na de most már jöjjön is csicserikrém receptje!

Hozzávalók (4 főre):

  • 1 nagy konzerv (800 g) csicseriborsó (levét tartsuk meg)
  • 1,5 tk őrölt kömény
  • só, bors ízlés szerint
  • 3 ek tahini
  • 4 ek olívaolaj
  • 1/2 citrom leve
  • víz hígításhoz (ha túl sűrűnek találjuk)

Elkészítés:

  1. A konzerv csicseriborsót szűrjük és csöpögtessük le. 
  2. A víz kivételével tegyük a csicseriborsót az összes többi hozzávalót késes betétű konyhai robotgépbe és jól mixeljük össze, míg egy kenhető masszát kapunk.
  3. Ha úgy látjuk, hogy túl sűrű, akkor tegyünk hozzá pár evőkanál (vagy ízlésnek megfelelő mennyiségű) vizet, amellyel beállíthatjuk a sűrűséget. 
  4. Ha készen vagyunk, kanalazzuk át egy tálba, lapogassuk el, kanállal húzzunk a tetejébe mélyedéseket, majd locsoljuk meg olívaolajjal, szórjuk meg fűszerekkel, esetleg pirított magokkal és már ehetjük is pirítóssal, friss nyers zöldségekkel vagy amivel kedvünk tartja.