Fokhagymás, tejfölös cukkinilángos

Fokhagymás, tejfölös cukkinilángos

Itt a tökfélék szezonja, használjuk fel őket minél változatosabban! 🙂 Ennek apropóján hoztam ennek a pár hozzávalós „lángosnak” a receptjét. Igazából lehet inkább lepénynek kellene hívnom, mert a klasszikus lángostól azért jócskán eltér, de mégis kicsit lángos hangulata van a fokhagymától, kicsit ropogós szélétől és a (vegán) tejföltől. 🙂 Legalábbis nekem. Viszont nem a nevén fog múlni talán, hogy valaki elkészíti-e vagy sem, így majd kóstolás után át lehet keresztelni, ha úgy tetszik. 🙂

Gluténmentes vegán cukkinilángos
Három fő hozzávaló: cukkini, fokhagyma és csicseriborsóliszt.
Gluténmentes vegán cukkinilángos
Ha már nagyobb, érett a cukkini, kaparjuk ki a magjait.
Gluténmentes vegán cukkinilángos
Én robotgéppel reszeltem, így kényelmesebb.

Tökfélék

Cukkini, tök vagy spárgatök vagy főzőtök vagy étkezési tök, patisszon vagy csillagtök… ki hogyan ismeri őket, egy dologban azonban egyeznek, hogy mindegyiknek most van a szezonja. Ebből a hármasból (cukkini, spárgatök, patisszon) szerintem a legnagyobb népszerűségnek a cukkini örvend, a boltokban is ő kapható szinte egész évben kisebb és nagyobb méretekben is. Hogy őszinte legyek, én is a cukkinit használom a leggyakrabban, de talán pont ezért is, mert tökszezonon kívül a boltokban szinte csak cukkini kapható. Na meg a szép zöld színe miatt is! 😉

Gluténmentes vegán cukkinilángos
Mehet át egy tálba, majd minden más hozzávalóval keverjünk belőle egy híg tésztát.
Gluténmentes vegán cukkinilángos
Így ni, lehet is sütni.

Én még ilyenkor, szezonban is előszeretettel választom inkább a zsengébb, kisebb méretű példányokat, melyeknek még nincs túl nagy magjuk és a héjuk is puha, ezért egy az egyben felhasználhatóak. Természetesen a már nagyra nőtt, kifejlett példányokat sem utasítom vissza, csak azokat picit máshogy használom fel. Ezt a cukkinilángost kicsiből és nagyból is egyaránt elkészíthetjük, sőt akár spárgatökből vagy patisszonból is. 

Gluténmentes vegán cukkinilángos
Kanalazzunk néhány evőkanálnyi masszát egy serpenyőbe, terítsük kicsit szét és süssük meg.
Gluténmentes vegán cukkinilángos
Néhány perc múlva fordítsuk meg és a másik olalát is süssük pár percig.
Gluténmentes vegán cukkinilángos
Kenjük meg fokhagymás vegán tejföllel és már tálalhatjuk is. 🙂

Öt hozzávaló

Annyira egyszerű ez a recept, hogy már szinte nevetséges is receptnek hívni, mert összesen 5 hozzávalót kell összekeverni nagyjából ízlés szerint, majd megsütni és kész. Kell hozzá cukkini, fokhagyma és liszt, egy kis só és sütőpor. Ez utóbbi még akár el is hagyható, sütőport csak azért tettem bele, hogy kicsit megemelje a tésztát, ne legyen olyan tömör. De anélkül is működik. Lisztnek én csicseriborsólisztet használtam, de ez akár cserélhető másra is. Egyéb keményítő is használható, de akár sima vagy teljes kiőrlésű lisztekkel is működik. A cukkini levét nem nyomkodtam ki, így arra számítani lehet, hogy összeállítás közben levet fog ereszteni. A liszt arra is hivatott szolgálni, hogy ezt felvegye, ezért érdemes olyat választani, ami jó nedvszívó képességű.  

Gluténmentes vegán cukkinilángos
Én plusz zöldfűszerekkel szórtam meg a tetejüket, de ízlésünk szerint más felét is tökéletes hozzá.
Gluténmentes vegán cukkinilángos
Friss paradicsomkarikákkal is isteni, érdemes kipróbálni! 🙂

Összességében tehát ismét elmondható, hogy saját ízlésünknek megfelelően alakítható ez a recept is. Én például jó sok fokhagymával szeretem és egy kevés són kívül más ízesítőt nem is tettem bele, de aki nem szereti a fokhagymát, az ízesítheti mással is. A cukkini önmagában nem egy karakteres ízvilágú zöldség, mondhatnám úgy is, hogy jóformán alig van valami íze, így nagyon jól illik hozzá bármilyen fűszer, így bátran ízesítsük kedvünk szerint. 

Gluténmentes vegán cukkinilángos
Fokhagymás-tejfölös cukkinilángos.

Tálalás

A lángoshoz hasonlóan tejföllel kentem meg a tetejüket,  amibe – a biztonság kedvéért 😉 😀 – kevertem egy kis fokhagymát, de ízesíthetjük mással is, vagy épp semmivel. 🙂 Az apróra vágott zöldfűszereket akár bele is keverhetjük a tejfölbe, én most csak úgy rászórtam a lángosokra, de egyéb friss zöldséget, pl. uborkát, paprikát, paradicsomot is tálalhatunk mellé. Variáljuk bátran, szerintem nem lehet elrontani. 🙂

Gluténmentes vegán cukkinilángos
Jó étvágyat kívánok! 🙂

Hozzávalók 5-6 db nagyobb lángoshoz:

  • 1 közepes cukkini (pucolva, reszelve kb. 600 g)
  • 4-5 gerezd fokhagyma
  • só ízlés szerint
  • 200 g csicseriborsóliszt
  • 2 tk sütőpor

Elkészítés:

  1. A cukkinit tisztítsuk meg, szárát vágjuk le és ha szükséges, szedjük ki a magjait (ha salátacukkinit használunk, annak nem kell). Reszeljük le robotgéppel, vagy tökgyalunk. (Én robotgéppel reszeltem és a kisebb lyukú reszelőt használtam hozzá.)
  2. Tegyük a lereszelt cukkinit egy nagy tálba, adjuk hozzá a többi hozzávalót és keverjük jól össze. Közepesen sűrű masszát kell kapnunk. 
  3. Egy tapadásmentes serpenyőt vékonyan olajozzunk ki, kezdjük el melegíteni, majd mikor már elég meleg, kanalazzunk bele a masszából 2-3 evőkanálnyi mennyiséget. Oszlassuk el a tésztát lepényformára, majd alacsony hőfokon süssük 2-3 percig. Amikor kis buborékok jelennek meg a tetején, a széle kezd megszilárdulni, fordítsuk meg és a másik oldalát is süssük pár percig. 
  4. Süssük meg az egész tésztát, majd tálaljuk a lángosokat ízlés szerint (vegán) tejföllel, friss zöldfűszerekkel vagy ízlés szerinti feltételekkel.