Hasselback burgonya

Hasselback burgonya

Ennek a finom köretnek csak max. a neve fura, de egyébként egy nagyon egyszerű és nagyon finom ételről van szó.  Tulajdonképpen nem más, mint sült krumpli harmonikaszerűen bevagdosva. A név Svédországból ered, ugyanis a burgonyát ilyen módon először a svéd djurgardeni Hasselbacken étterem séfgyakornoka, Leif Ellison készítette el 1953-ban.

Hasselback burgonya
Érdemes nagyjából azonos méretű krumplikat választani, hogy a sütésnél egyeneletesen süljenek – nekem sem mindig sikerült, ilyekor a kisebbek jobban megpirulnak, mint a nagyobbak 🙂

A burgonya itthon az egyik alapzöldségünk, kb. minden háztartásban megtalálható. A lakosság jórészénél a köretek nagy százaléka krumpliból készül valamilyen változatban, de ezen nem is kell csodálkozni, hisz ez a zöldség itthon is jól megterem és olcsó is. 

Gondolom mindenkinek beugrik a klasszikus vasárnapi ebéd, amelynek a szerves részét képezte szerintem sok családban anno (meg még most is), a rántott hús krumplival (sült, tört, pirított, püre… változatban) és rizzsel. 🙂

Hasselback burgonya
A technika egyszerű: egy éles késsel redőket vagdosunk a krumpliba. Vigyázzunk, hogy ne vágjuk végig. Ha nagyon mélyen vágjuk, akkor elképzelhető, hogy sülés közben annyira kinyílnak, hogy nem marad egyben a krumpli, ha meg nem vágjuk be jól, akkor meg nem fog kinyílni. Krumplifüggő is szerintem, hogy mennyire szépen sül.

A burgonya

Ahogy fentebb is írtam, a burgonya egy teljesen hétköznapi élelmiszerünk, könnyen és gyorsan lehet vele dolgozni.  Talán a cukorbetegek kerülik a leginkább, ugyanis a krumpli legnagyobb része szénhidrát. Ezt keményítő formájában tartalmazza, ami ráadásul gyors felszívódású, tehát cukorbetegeknek valóban nem a legjobb táplálék. Ha azonban nem tartozunk ebbe a csoportba, akkor viszont szerintem bátran fogyaszthatjuk, ugyanis azért van benne jóság is. 🙂 Tartalmaz B1, B6 és valamennyi C-vitamint is, de kiváló folsavforrás. A vérnyomásproblémákkal küzdőknek jó alapanyag lehet, ugyanis a magas kálium – és alacsony nátriumtartalma szabályozza a vérnyomást. Kiváló rostforrás, ami hozzájárul az egészséges emésztéshez. Alacsony a kalóriatartalma, viszont gyorsan el tud telíteni, így a fogyókúrázók is fogyaszthatják, bár nekik érdemes figyelni az elkészítés módjára, mert az olajban sült változatának elég jól megugorhat az energiatartalma (az olaj miatt), így ebben az esetben főtt formában érdemes inkább fogyasztani. 

Hasselback burgonya
Ha megvagyunk a bevagdosással, már mehetnek is egy tepsibe és szórjuk meg a kedvenc fűszereinkkel.

A héja

Mint a legtöbb zöldség és gyümölcs, így a burgonya is akkor a legegészségesebb, ha héjával együtt fogyasztjuk. Ezt a receptet is alapesetben úgy szokták elkészíteni, hogy szépen megmossák a krumplikat és bevagdossák. Hámozás nélkül. Én viszont egyenlőre még hámozom, mert a háromévesem a héját (nem a madarat 🙂 ) nem akarja megenni, amikor azzal együtt készítem, mindig kapirgálja, szedegeti, így a békesség (és az étel nem szétturkálásának 🙂 ) kedvéért hámozott verziót hoztam. De akinek nincsenek problémái a héjjal, az egészen nyugodtan hagyja rajta és azzal együtt süsse meg. 🙂

Hasselback burgonya
Sütés után. Már csak tálalnunk kell és ehetjük is. 🙂
Hasselback burgonya
Ehetjük köretnek, vagy csak úgy valami öntettel, vagy egy friss salátával egy könnyű főfogásnak

Fűszerezés

Maga az előkészítés kb. 5-10 percet vesz igénybe, attól is függ, hogy mennyi krumplit sütünk. A leghosszabb idő a sütés, de az alatt tudunk mást is csinálni, nem kell őriznünk. Én saját magam által készített fűszerkeveréket használtam a fűszerezéshez, de ez már megint csak ízlés kérdése. Azzal szórjuk meg, amivel csak akarjuk. Ha csak sóval, úgy is finom. Mehet rá friss fűszer is, vagy tört fokhagyma. Ahogy tetszik. Szerintem elrontani nem igazán lehet. 🙂

Hasselback burgonya
Én most egy paprikás-fokhagymás fűszerkeveréket használtam, de csak simán sóval is tökéletes
Hasselback burgonya
Hasselback burgonya – mennyei 🙂

Hozzávalók 3-4 főnek:

  • 1,5 kg krumpli
  • Fűszersó – amit én házilag kevertem: só, fűszerpaprika (por), fokhagyma por, őrölt bors, őrölt kömény, őrölt koriandermag, majoranna
  • Olívaolaj

Elkészítés:

  1. Melegítsük elő a sütőt 180-200 fokra (alsó-felső sütés).
  2. A krumplikat (alaposan) mossuk meg. Ízlés szerint hámozzuk meg, de héjasan sütve is nagyon finom!
  3. A tiszta krumplikat vagdossuk be harmonikaszerűen. Vigyázzunk rá, hogy ne vágjuk teljesen végig, csak kb. a krumpli közepéig, és egy-egy sáv között pár milliméter távolság legyen csak. 
  4. Egy tepsi aljára öntsünk 1-2 ek olajat, forgassuk meg benne a krumplikat, állítsuk a “talpukra” őket és szórjuk meg a kívánt fűszerrel. 
  5. Tegyük be a tepsit az előmelegített sütőbe és süssük kb. 40-50 percet, vagy amíg a krumplik szépen megbarnulnak és átsülnek. (A sütési idő függ a krumplik nagyságától és a mennyiségtől is.)
  6. Kiváló köret, de egy salátával és valamilyen szósszal vagy hummusszal tálalva egy könnyű főfogás is varázsolható belőle.