Almás-narancsos párolt káposzta

Almás-narancsos párolt káposzta

Gyerekoromban a párolt káposzta jóformán mindig csak a hurka mellé készült, és mivel a hurkát nem szerettem, a párolt kápiért sem voltam oda. Aztán egy jó darabig ez így is maradt, képzeletemben ez a két étel szorosan, szinte elválaszthatatlanul összekapcsolódott, eszembe sem jutott, hogy ezeket lehet ám külön is enni. 🙂 🙂 🙂 Attól, hogy a hurkát nem szeretem, még a párolt káposztát szerethetem. 🙂

Nos, erre már azért csak sokkal később jöttem rá, nem is igen emlékszem, hogy mikor. Talán az egyik ilyen viszonylag első “külön eszem a párolt káposztát” emlékem az, mikor barátnőmékkel Csehországba utaztunk néhány napra és ott természetesen a jó helyi éttermeket és fogásokat kerestük. Bárhová is tértünk be, a csülkös, kolbászos, knédlis és káposztás ételekből nem volt hiány. Azt hiszem, azt már akkor is kijelenthettem, hogy én nem rajongtam az efféle ételek iránt, de hát nem volt mit tenni, azért valami csak enni kellett. 🙂 Ilyenkor megkerestem az étlapon az egyetlen halas fogást (általában sült halat) és azt ettem valami körtettel. A köret meg gyakran párolt káposzta volt, mert nagyon nem is volt mit választani, meg hát ha már egyszer Csehországban vagyok, akkor valóban nem akartam sült krumplit és rizst enni. Ha már a helyi húsos specialitásokat kihagyom, legalább a köret legyen autentikus. 🙂 🙂 És hát láss csodát, milyen finom is a párolt káposzta! 🙂 🙂 

Almás-narancsos párolt káposzta
Ehhez az isteni körethez alig kell pár hozzávaló

Így aztán szép lassan itthon is kezdtem beépíteni a repertoárba, mára meg már szinte rendszeresen készítem a zöldségfasírtjaim mellé, főleg a téli hónapokban, mikor szezonja van a káposztának. 

Anyukám és anyósom is nagyon finom párolt káposztát készít, ez a recept az övüké alapján készült, kb. a kettőből “gyúrtam össze” a sajátomat. 

Almás-narancsos párolt káposzta
A hozzávalókat előkészítettem: a hagymát összevágtam, a káposztát és az almát lereszeltem, a narancsok levét kinyomatam

Gyümölcsökkel

Szeretek almát és narancsot is tenni a káposztához, ugyanis nekem akkor ízlik a legjobban, mikor van egy kis édeskés íze. Ezt mind megkapja az almától és a narancstól. Párolás folyamán végig lehet narancslevet használni, de természetesen víz is jó vagy akár zöldségalaplé. 

Almás-narancsos párolt káposzta
Karamellizálódik a hagyma

Egészséges

Fogyókúrázok körében valószínű elég népszerű a káposzta, de nem csak a fogyni vágyóknak érdemes rendszeresen beilleszteni a étkezéseibe a káposztát, hanem szinte mindenkinek. Ugyanis nem csak a fogyást segíti hatékonyan, de az egész szervezetre jótékony hatással van. Botanikailag a keresztes virágúak családjába tartozik, ugyanúgy, ahogy rokonai a brokkoli, karfiol és a kelbimbó is. Greger doki szerint (Hogy ne halj meg c. könyv szerzője) naponta 1 adag keresztes virágút meg kellene ennünk ahhoz, hogy egészségesek maradjunk, vagy javítsunk az egészségünkön.

Almás-narancsos párolt káposzta
Ha a hagymánk már szépen megkaramellizálódott, mehet is rá minden: a káposzta, alma, fűszerek és a narancslé, majd fedő alatt puhára pároljuk

Nem kell nagy mennyiségre gondolni az egy adag alatt, ez kb. fél bögrényi keresztes virágú zöldséget jelent. Ha belegondolunk, akkor pl. egy vasárnapi főétel közben ennél azért több köretet is elfogyasztunk, úgyhogy ha tudatosan válogatjuk össze, hogy mi kerüljön a tányérunkra, akkor azzal nagyon sokat tehetünk az egészségünkért viszonylag kevés erőfeszítéssel. Ha néha a fehér rizst lecseréljünk barnára, vagy a krumpli mellé készül egy adag brokkoli vagy párolt káposzta. Ezek nem túl nagy változtatások és mégis sokat jelenthetnek az egészségünk megóvása érdekében. 

Almás-narancsos párolt káposzta
Közben, a párolódást elősegítve, önthetünk alá még plusz narancslevet, de víz is jó
Almás-narancsos párolt káposzta
És nagyjából ennyi is. 🙂 Ha ízlésünknek megfelelően megpuhult a káposzta, már tálalhatjuk is.

A káposzta gyulladáscsökkentő és rákellenes hatással is bír, de szemünk egészségére is jótékony hatással van, ugyanis csökkenti a szürke hályog kialakulását. Enyhíti a székrekedést, a bőrünknek is jót teszünk, ha rendszeresen fogyasztunk káposztát, mert lassítja a bőr öregedését. Egyes kutatások szerint még az Alzheimer-kór kialakulásnak az esélyét is csökkenti a benne lévő K-vitaminnak köszönhetően. A fogyást alacsony kalóriatartalma miatt segíti és a fájó izmokra is jótékonyan hat.

Almás-narancsos párolt káposzta
Szerintem mindenfajta főétel mellé passzol: sült, rándott, pirított, grillezett ételek mellé egyaránt tökéletes

Egyszerű, hazai és szezonális

Ha a fentiek még mindig nem adtak elég okot arra, hogy rendszeresen együnk káposztát, akkor talán majd az elkészítés egyszerűsége elég motivációt ad hozzá. 🙂 

Almás-narancsos párolt káposzta
Én előszeretettel készítem zöldségfasírtjaim mellé

Ahogy látni fogjátok, ez sem egy bonyolult recept, ráadásul a hozzávalók között sincs semmi extra, úgyhogy én csak buzdítani tudok mindenki arra, hogy gyakrabban készítsen párolt káposztát (ha eddig nem tette volna), mert fel lehet dobni vele a fogásokat és változatosabbá is lehet tenni őket, ha a megszokott köretek mellé időnként párolt káposztát is kínálunk. A káposzta ráadásul itthon is megterem, egész télen szezonja van, jól tárolható, megfizethető, és mint láttuk, nagyon egészséges is, úgyhogy semmi okunk nincs rá, hogy nélkülözzük az étkezéseinkből. 🙂 

Almás-narancsos párolt káposzta
Almás-narancsos párolt káposzta

Hozzávalók 4-5 főre:

  • 1 kisebb fej káposzta
  • 1 fej hagyma
  • 2 db alma
  • 2 narancs leve (lehet több is)
  • 1 ek barna cukor
  • 2 ek gyümölcsborecet (vagy másfajta ecet is jó; az enyém 5%-os)
  • 1 1/2 teáskanál őrölt kömény
  • só, bors, ízlés szerint
  • olívaolaj

Elkészítés:

  1. Készítsük elő a zöldségeket, gyümölcsöt: a hagymát tisztítsuk meg, vágjuk kockára; az almát hámozzuk meg; a káposztát váguk negyedekbe, külső levelét, ha csúnya, szedjük le, vastag torzsáját vágjuk ki (vigyázzunk arra, hogy ne essen szét teljesen, mert akkor nehezebb lesz reszelni); a narancsok levét facsarjuk ki. 
  2. Reszeljük le a káposztát és az almát. Én ilyenkor V gyalut használok: a káposztához a vékony sima betétet, az almához meg azt, ami csíkokra reszeli, de reszelést a robotgép különböző betétjein vagy a tökgyalun is megoldhatjuk. (Vagy, aki ügyes, az késsel is felszeletelheti vékonyan a káposztát :))
  3. Egy serpenyőben 1-2 ek olívaolajon pároljuk üvegesre a hagymát, majd adjunk hozzá 1 ek barna cukrot és pár percig karamellizáljuk azzal tovább.
  4. Ha a hagyma megkaramellizálódott, tegyük hozzá a káposztát, az almát, ecetet, fűszereket és a narancslevet. Keverjük jól össze és fedő alatt közepes-alacsonyabb hőfokon páruljuk puhára a káposztát. Közben, ha úgy látjuk, hogy kell még alá folyadék, akkor plusz narancslével vagy vízzel pótoljuk. 
  5. Ha megpuhult a káposzta, készen is vagyunk. Kóstoljuk meg, hogy elég ízes, fűszeres ízlésünknek és szükség esetén fűszerezzük még.
  6. Tálaljuk köretként zöldségpogácsák vagy kedvenc ételeink mellé. 


Hosszászólások