Sütőtökös rizottó pirított zöldségekkel

Sütőtökös rizottó pirított zöldségekkel

Én mondtam, hogy lesz még sütőtökös recept! 🙂 Méghozzá most a rizottót hoztam nektek, sütőtökös variációban. A rizottó egyébként nagy kedvenc nálunk, legyen az sütőtökös, sima, paradicsomos, fűszeres… stb.

A rizottókészítés alapjai

A rizottó eredetileg egy olasz étel, ami alapjában főfogás, de köretként is tálalják. Van pár szabály, amit érdemes betartani, hogy igazi rizottó élményünk legyen.

Gluténmentes vegán sütőtökös rizottó
1 lépés: a rizst az apróra vágott hagymával egy kis olívaolajon kezdjük el pirítani
1. A rizs

Nem mindegy, hogy milyet használunk. Vannak direkt rizottó rizsek, mint pl. az Arborio, ami már viszonylag elég sok helyen beszerezhető itthon is. A hagyományos „A” „B” fajták nem alkalmasak rizottó készítéshez. A rizottó rizs egyébként minden esetben kerek szemű rizs és jóval magasabb a keményítő tartalma, mint a hagyományos rizseknek.  Ez azért fontos, mert ettől lesz selymes, krémes az étkünk, ahogy az alaplében fokozatosan kioldódik.  Főzés szempontjából még fontos szabály, hogy a rizst al dentére, azaz fogkeményre főzzük, mert ekkor lesz tökéletes a végeredmény.

Gluténmentes vegán sütőtökös rizottó
2. lépés: öntsük hozzá a fehérbort és hagyjuk elpárologni
2. Folyadékok

Bor és alaplé. Vannak receptek, amik szentségtörésnek titulálják, ha valaki kihagyja a fehérbor használatát. Nos én az esetek többségében használok, de már volt olyan is, hogy kihagytam. 🙂 Az alaplé viszont nem helyettesíthető vízzel, mert akkor semmi íze nem lesz a rizottónknak, és mert egyszerűen ide alaplé kell, ezen nincs mit túlmagyarázni. 🙂  Én zöldségalaplevet használok erre a célra, de ha nem vegán rizottót készítesz, akkor bármilyen más is jó (hús és hal alapú is). Az alaplénél még nagyon fontos, hogy forró legyen és fokozatosan adagoljuk, ahogy a rizs felveszi a folyadékot.

Gluténmentes vegán sütőtökös rizottó
3. lépés: fokozatosan adagoljuk a rizshez az alaplevet, mindig csak egy-egy merőkanállal és így főzzük a rizst folyamatos kevergetés közben al dentére
3. Sajt

Az eredeti rizottó alaphozzávalója a sajt, hagyományosan parmezánt használnak erre a célra, de vegán rizottó esetében ez elmarad, vagy vegán sajttal lehet helyettesíteni. Én még olyan vegán sajtot nem ettem, amelynek úgy igazán bejött volna az íze, így ha teljesen növényi alapon készítem a rizottót, akkor elhagyom a sajtot. Viszont ha nem akarunk teljesen vegán rizottót, nyugodtan reszeljünk bele a legvégén egy keveset, krémesebb lesz tőle az étel és az ízek is csodásan kikerekednek.

Gluténmentes vegán sütőtökös rizottó
Mikor már majdnem kész, adjuk hozzá a sütőtökpürét, jól keverjük össze, hagyjuk pár percig jól átmelegedni az egészet és már tálalhatjuk is. Ilyen egyszerű 🙂
4. Idő

Nos a rizottó nem az az étel, amit ott lehet hagyni és megfő magában. Bizony ott kell állni mellette és szinte folyamatosan kevergetni. Azonban ne ijedjen meg senki, gyorsan elkészül, kb.15-20 perc alatt megfő, de erre nem szabad sajnálni az időt.

Gluténmentes vegán sütőtökös rizottó
Én általában pirított zöldségeket kínálok hozzá – jelen esetben kelbimbót és brokkolit 🙂
5. „Ne a rizottó várjon a vendégre, hanem a vendég a rizottóra.”

Talán ez a mottó az, ami a legjobban meghatározza a rizottó egész „lényét”, lényegét. Bármilyen jó rizottót is készítünk a lehető legjobb alapanyagokkal, mesterszakácsi technikával; ha állni hagyjuk a rizottónkat, azzal elrontjuk az egészet. Ugyanis a rizottó csak és kizárólag frissen jó, ahogy elkészül, már tálalni is kell. Ha sokat áll, akkor a rizsszemek magukba szívják az összes nedvességet, és elveszíti az egész rizottó állagát, egy nagy ragacsos rizshalom marad csak, amelynek az élvezeti értéke sem túl magas.

Gluténmentes vegán sütőtökös rizottó
A maradék fehérbort is fel lehet mellé szolgálni, tökéletes ízharmóniát ad, hisz az ételbe is abból került

A felsorolást még természetesen folytathatnám, finomíthatnám bőven, de a célom nem egy tanulmány írása a tökéletes rizottó készítésről 🙂 , hanem csak az, hogy a főbb pontokat kiemeljem, amire mindenképp érdemes odafigyelni, ha rizottókészítésre adjuk a fejünket. 🙂 Egyébként egy teljesen egyszerű, könnyen elkészíthető étel a rizottó, ami szerintem nagyon elegáns is, viszont ezt a néhány szabályt tényleg érdemes figyelembe venni, hogy valóban sikert arassunk vele.

Gluténmentes vegán sütőtökös rizottó
Extraként még rukkolával és gránátalma magjaival is meg lehet szórni a sütőtökös rizottónk tetejét – de a lényeg, hogy azonnal, frissen tálaljuk!

Variálhatóság

A rizottóban az a jó, hogy úgy variáljuk, ahogy csak szeretnénk. Minden rizottót „alaprizottóként” kezdünk készíteni, aztán a főzés fele-vége felé kezdhetjük az ízesítést, plusz hozzávalók adagolását. Én most sütőtököset hoztam, de a variációk száma végtelen. Bármit belekeverhetünk, amihez kedvünk van. Van, aki a zöldségeket is egyből belefőzi, úgy talán még inkább időspórolósabb a dolog. Én általában külön pirítom meg a zöldségeket és mint feltét tálalom hozzá, de ez aztán megint csak ízlés kérdése. Egyébként még Olaszországban sincs egy egységes recept az alap rizottóra sem, régiók és konyhák szerint is változik, hogy ki hogyan készíti.

Gluténmentes vegán sütőtökös rizottó
Sütőtökös rizottó pirított zöldségekkel – mennyei! 🙂

Én azt mondom, hogy mi se féljünk rizottót készíteni, ha pár dologra odafigyelünk, biztos, hogy nem fogjuk elrontani, viszont cserébe fantasztikus ízélményben lesz részünk. 🙂

Rizottó hozzávalók 3-4 főre:

  • 350 g rizottó rizs (pl. Arborio)
  • 1 fej hagyma apróra vágva
  • 1-2 ek olívaolaj
  • 1 dl száraz fehérbor (elhagyható)
  • 1,5 l zöldségalaplé
  • 1 bögre / 270 g sütőtökpüré (sütőben, egy kis sóval vagy ételízesítővel megsütött sütőtökszeleteket villával összenyomkodunk)

Pirított zöldségekhez:

  • ízlés szerinti zöldségek: én kelbimbót és brokkolit használtam

Tálalás:

  • rukkola
  • gránátalma magjai

Elkészítés:

Rizottó:
  1. A rizst a hagymával olívaolajon pirítsuk pár percig magas hőfokon, majd öntsük hozzá a bort, hagyjuk elpárologni, majd vegyük vissza a hőfokot közepesre.
  2.  A forró alaplevet fokozatosan, merőkanalanként adagoljuk a rizshez és szinte folyamatosan kevergetve főzzük a rizst, míg al dente nem lesz. Ez kb. 15-20 perc.
  3. Mikor már majdnem kész a rizottó, adjuk hozzá a sütőtökpürét, keverjük és melegítsük jól össze, pár percig még hagyjuk főni, majd húzzuk le a tűzről és tálaljuk azonnal.
Sült zöldségek, mint feltét:

A rizottót én általában pirított vagy sült zöldségekkel tálalom, amit minden esetben a rizottó elkészülte előtt vagy közben készítek el.

Ez esetben kelbimbót és brokkolit pirítottam hozzá, de ez ízlés kérdése, bármi mehet, amit szeretünk.

Olajon, egy kis sóval, borssal, majorannával vagy ízlés szerint fűszerekkel (néha ha extrább ízre vágyom, garam masala fűszerkeveréket használok vagy bazsalikommal, oregánóval olaszos ízvilágot teremtek 🙂 ) pirítsuk meg a zöldségeket és halmozzuk a rizottónk tetejére. Plusz élményért szórjuk meg friss zöld levelekkel (pl. rukkolával) és gránátalma magjaival.

Jó étvágyat! 🙂